Sociální sítě

Aktualizováno
5. 8. 2025

Sociální sítě se za posledních 15 let staly nedílnou součástí komunikačního mixu v rámci marketingu. Někteří odborníci je díky způsobu šíření informací, který je velmi podobný klasickým médiím, dokonce zahrnují do odvětví public relations. Průzkumy z roku 2025 přitom ukazují, že průměrný Čech na sociálních sítích tráví více než 2 hodiny denně. Přesněji je to 2 hodiny a 23 minut.

Největší popularitě se v polovině třetí dekády 21. století těší v Česku YouTube, pro komunikaci značek se však výrazně častěji používají sociální sítě, které v žebříčku popularity následují – Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, X či LinkedIn. Každá ze sítí má svá specifika, ať už jde o způsob komunikace, přítomnost cílových skupin či formáty, které mohou konzumenty nejlépe oslovit.

Základem komunikace na sociálních sítích je v prvé řadě strategie. Ta stanovuje, které sítě by značka měla využívat. Například výrobce svatebních dekorací se bude primárně zaměřovat na mladé cílové skupiny – kromě Instagramu tak může preferovat i TikTok a Pinterest pro sdílení vizuálního obsahu, v omezené míře může fungovat i na Facebooku. Naopak pro průmyslovou firmu se silným B2B zaměřením bude vedle Facebooku důležitý také LinkedIn.

Strategie zároveň stanovuje, jakým tématům se bude značka věnovat a s jako intenzitou. Například komunikace lovebrandu bude určitě umírněnější než u začínající značky, která se snaží prorazit. Ve strategii jsou také definovány konkrétní formáty – některé brandy mohou preferovat klasické řešení s dominantním textem a obrázky, jiné mohou být naopak zaměřené na videa a reels. Obsah musí být na každý pád relevantní pro cílovou skupinu a zároveň jít naproti aktuálním trendům a algoritmům, které se poměrně často mění.

Značka by měla na sociálních sítích dbát také na správné nastavení firemního profilu a ideálně v něm uvádět všechny základní informace, které jsou pro zákazníka klíčové. Nezbytná je také poutavá vizuální prezentace. Ta může být jedním z aspektů, který pomůže rozšířit komunitu sledujících konkrétní brand.

I s těmito fanoušky je však potřeba umět pracovat. Klíčovou disciplínou je v tomto směru community management – zahrnuje pobízení lidí do diskuzí, odpovídání na jejich dotazy a udržování příjemného a nekonfliktního prostředí profilu značky. A v některých případech také reakci na negativní komentáře a moderování vyhrocených debat. Manažer v takovém případě musí zvolit vhodný tón, který bude věrný komunikaci značky, zároveň ale nebude působit negativně na účastníky diskuze a zvládne je pozitivně usměrnit.

Samostatnou disciplínou v rámci sociálních sítí je pak reklama. Příspěvky je možné prakticky na všech formátech zasponzorovat, ať už se jedná o fotografie, videa nebo třeba i odkazy na web. Značky jsou zároveň nuceny využívat sponzoring čím dál více, protože organický dosah příspěvků klesá. Možnosti propagace jsou velmi variabilní, nicméně u reklamy možná ještě více než u běžných příspěvků platí, že obsah musí být opravdu poutavý. Podle výzkumů totiž uživatel vyhodnocuje atraktivitu příspěvku velmi rychle, na zaujetí tak značka má jen 1,7 vteřiny.

Vzhledem k rostoucímu vlivu sociálních sítí, měnícím se trendům vybíravým uživatelům tak pro značku platí jediné – tento kanál nepodceňovat a využívat pro jeho správu opravdové odborníky.

Tereza Ticháčková, Lesensky.cz

Sdílet článek prostřednictvím